جلوگیری از شیوع بیماری با مصرف زرشک

زرشک که از لحاظ تاریخی برای استفاده در آشپزی برای انواع توت های ترش کشت می شد، به طور سنتی در غذاهای ترشی، مربا، آب نبات و غیره استفاده می شد.

از خود ریشه زرشک سیاه برای ساختن ضد تب، مقوی و سایر داروهای طبیعی استفاده می شد. اما به دلیل طعم تلخ آن؛ معمولاً برای ساختن رنگ های زرد استفاده می شد.

موارد مصرف و مقدار مصرف:

بومیان آمریکا در ابتدا ارزش زرشک پفکی را به عنوان یک گیاه دارویی به مهاجران آموختند. مصریان باستان از آن در ترکیب با دانه رازیانه برای دفع طاعون استفاده می کردند در حالی که برای درمان اسهال خونی در هند استفاده می شد.

گیاه‌پزشکان اروپایی از آن برای درمان مشکلات کیسه صفرا و کبد استفاده کرده‌اند، در حالی که درمانگران در روسیه از آن برای التهاب، فشار خون بالا و خونریزی غیرطبیعی رحم استفاده می‌کنند.

بر اساس یک مقاله علمی منتشر شده در سال ۲۰۱۹، ترکیبات زرشک «تاثیری قوی بر سلامت انسان دارد و می‌تواند به عنوان مسکن و همچنین برای تسکین تب، اسهال و استفراغ استفاده شود.

همچنین برای درمان مشکلات کبدی و عروقی و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها مفید هستند.

زرشک به صورت کپسول، عصاره مایع، تنتور و به عنوان یک پماد موضعی موجود است. ریشه های خشک شده را می توان در چای نیز استفاده کرد و عصاره های آن دارای 8 تا 12 درصد آلکالوئید (بربرین) استاندارد شده است.

در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده دوز مناسب برای زرشک وجود ندارد.

برای کودکان، در صورت استفاده از آن، فقط باید تحت نظارت یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی واجد شرایط استفاده شود. برای بزرگسالان، به طور سنتی با دوز دو گرم سه بار در روز یا مقدار معادل آن به شکل عصاره استفاده می شود.

برای مدت طولانی (بیش از یک هفته) مصرف زرشک کوهی بدون نظارت پزشک توصیه نمی شود.

خطرات، عوارض جانبی و تداخلات:

افرادی که از دوزهای معمولی و مناسب زرشک استفاده می کنند معمولاً هیچ عارضه جانبی منفی را گزارش نمی کنند. با دوزهای بالا، عوارض جانبی احتمالی ممکن است شامل تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه، غش، خونریزی بینی، فشار خون پایین، کاهش ضربان قلب و کاهش تنفس باشد.

زرشک هرگز نباید همزمان با سیکلوسپورین مصرف شود. سایر داروهایی که ممکن است با آن تداخل منفی داشته باشد شامل داروهای تغییر یافته توسط کبد از جمله لوواستاتین (Mevacor)، کلاریترومایسین (بیاکسین).

همچنین باید قبل از ترکیب زرشک با داروهای آنتی کولینرژیک (داروهای خشک کننده)، داروهای ضد فشار خون و داروهای ضد دیابت، داروهای ضد انعقاد/ضد پلاکت و برخی داروهای کولینرژیک مورد استفاده برای گلوکوم، بیماری و آلزایمر با پزشک خود صحبت کنید.

زرشک ممکن است اثربخشی آنتی بیوتیک ها را در خانواده تتراسایکلین کاهش دهد.

به طور کلی، اگر هر داروی تجویزی، داروی بدون نسخه یا مکمل دیگری مصرف می کنید، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. اگر مشکلات سلامتی مزمن مانند مشکلات کبدی یا دیابت دارید، قبل از مصرف هر گونه مکمل زرشک با پزشک خود مشورت کنید.

یکی از واضح‌ترین شاخص‌های تاثیر بربرین بر میکروبیوم، اثربخشی آن به عنوان یک درمان مفید برای اسهال‌های گاه به گاه ناشی از انواع مختلف انگل و ارگانیسم‌های عفونی است.

همچنین نشان داده شده است که زرشک آبگیری در مبارزه با میکروب های مضر حتی نسبت به آنتی بیوتیک های معمولی نیز موثر است.

با هدف قرار دادن طیف وسیعی از ارگانیسم‌های مضر، یک اثر ضد میکروبی انتخابی انجام می‌دهد، اما گونه‌های باکتریایی ارتقاء دهنده سلامتی مانند گونه‌های لاکتوباسیل و بیفیدوباکتر را به تنهایی باقی می‌گذارد. این برای روده خوب است.

  • منابع:
    1. BARBERRY ROOT POWDER
  • تبلیغات: 
    1. چگونه می توان سطح کیفیت زندگی مردم را ارتقا داد؟
    2. ویژگی های انواع مختلف پنجره
    3. اطلاعاتی درمورد ذرت
    4. عجیبترین تئاتر خیابانی که با پروفیل آلومینیوم برگزار شد