زنی با قیر در بورس کالا لباس همسرش را شست

قیر که در ایالات متحده به عنوان آسفالت نیز شناخته می شود، ماده ای است که از طریق تقطیر نفت خام به وجود می آید. خاصیت ضد آب و چسبندگی دارد.

تولید قیر در بورس کالا از طریق تقطیر، اجزای سبک تر نفت خام مانند بنزین و گازوئیل را حذف می کند و قیر «سنگین تر» را پشت سر می گذارد. تولید کننده اغلب آن را چندین بار برای بهبود درجه آن پالایش می کند.

قیر می تواند در طبیعت نیز وجود داشته باشد: رسوبات قیر طبیعی در کف دریاچه های باستانی تشکیل می شود، جایی که موجودات ماقبل تاریخ از آن زمان پوسیده شده و در معرض گرما و فشار قرار گرفته اند.

قیر چسبناک، مایع یا جامد غیرفرار است. قیر یک سیستم کلوئیدی پیچیده است که خواص شیمیایی آن به خواص نفت خامی که از آن تولید می شود بستگی دارد.

قیر خالص پراکندگی کلوئیدی ذرات میکروسکوپی آسفالت (فاز پراکندگی) است. ترکیب شیمیایی قیر مخلوطی از هیدروکربن های مختلف با مولکول های اکسیژن، گوگرد و نیتروژن است.

هیدروکربن‌های موجود در قیر عمدتاً از نوع نفتین متراکم و حلقه‌های معطر با تعداد کمی زنجیره‌های پارافینی جانبی هستند. کسر جرمی هیدروکربن ها 75-85٪، هیدروژن 9-10٪، اکسیژن 2-8٪، گوگرد 5-7٪ و نیتروژن 0.1-0.5٪ است.

قیر به طور جزئی یا کامل در حلال های آلی مختلف حل می شود. کسرهای محلول غیرحلال قیر را مالتن یا پترولین و کسرهای حل نشده را آسفالتین می نامند.

مالتن ها مخلوطی از رزین و روغن هستند و عامل پخش کننده هستند. در بیشتر موارد، خواص فیزیکی قیر به درجه پراکندگی آسفالتین ها در مالتن ها بستگی دارد.

قیر عموماً برای مصارف صنعتی است. آسفالت ابتدا به دلیل خاصیت چسبندگی طبیعی و ضدآب بودن آن مورد استفاده قرار گرفت، اما به عنوان دارو نیز مورد استفاده قرار گرفت.