مایع ظرفشویی ریکا یک لیتری با تقعییر دما رنگ عوض می کند

مایع ظرفشویی همچنین به عنوان صابون ظرفشویی، مواد شوینده ظرفشویی و صابون ظرفشویی شناخته می شود، مواد شوینده ای است که برای کمک به شستن ظروف استفاده می شود.

معمولاً مخلوطی از سورفکتانت‌ها با کف بسیار زیاد است مایع ظرفشویی ریکا یک لیتری تحریک پوستی کمی دارد و عمدتاً برای شستشوی دستی لیوان‌ها، بشقاب‌ها، کارد و چنگال و ظروف پخت و پز در سینک یا کاسه استفاده می‌شود.

مایع ظرفشویی علاوه بر کاربرد اولیه، کاربردهای غیررسمی مختلفی نیز دارد، مانند ایجاد حباب، شستشوی لباس و تمیز کردن پرندگان مبتلا به روغن.

سودای شستشو (کربنات سدیم) برای شستشوی ظروف استفاده می شود و ممکن است در مناطق دارای آب سخت استفاده شود. قبل از اختراع مواد شوینده در آلمان در طول جنگ جهانی اول از آن برای شستشوی ظروف استفاده می شد.

مواد شوینده مایع مورد استفاده برای شستشوی ظروف اولین بار در اواسط قرن بیستم تولید شد. تولیدکنندگان مواد شوینده ظرفشویی در دهه 1930-1940 تولید خود را در ایالات متحده آغاز کردند.

مواد شوینده ظرفشویی برای ماشین های ظرفشویی به صورت کارتریج، ژل، مایعات، پک، پودر و قرص تولید و به بازار عرضه می شوند.هر مایع ظرفشویی ممکن است حاوی سفید کننده، آنزیم یا مواد شوینده باشد.

برخی از مواد شوینده ظرفشویی ممکن است خانگی باشند و از موادی مانند بوراکس، اسانس، روغن اکالیپتوس و صابون رنده شده استفاده کنند مواد شوینده ظرفشویی را می توان برای عملکرد در شرایط مختلف فرموله کرد.

در برخی موارد که فرمول مناسبی دارند، می‌توانند با آب سرد یا آب دریا استفاده شوند، اگرچه معمولاً به خوبی آن‌هایی که برای آب گرم در نظر گرفته شده و با آن استفاده می‌شوند، کار نمی‌کنند.

ماده اصلی آب است. مواد فعال اصلی مواد شوینده هستند. به جای صابون از مواد شوینده استفاده می شود، زیرا با هیچ ماده معدنی موجود در آب واکنش نشان نمی دهند و کف صابون را تشکیل می دهند.